Cel AWW-management

Samenstelling

VOORZITTER:

Yves Drapier

LEDEN:

Jos De Blay, Patrick Van Haudt, Angelo Terranova, Veerle Van Eylen, Nick Michiels, Pascal Sannia, Frank Haemers en Axelle Dekeyser

De cel volgt steeds alle reglementeringen op die van toepassing zijn op het gebied van witwassen van geld en financiering van terrorisme, zowel op nationaal als op Europees niveau. Op die manier kunnen nieuwe tools en modellen worden ontwikkeld om de leden te begeleiden in deze soms complexe verplichtingen.

De cel beantwoordt op verzoek van de FAG-GAFI, de Europese Commissie enz. tevens de talloze vragenlijsten waarbij steeds de nodige statistieken worden meegegeven. Deze antwoorden worden vervolgens gebruikt om na te gaan of (i) België de Europese AML-richtlijnen correct heeft omgezet en (ii) de AML-verplichtingen door onze beroepssector efficiënt worden toegepast.

Daartoe heeft de Cel AWW-management zich in 2020 onder andere toegelegd op:

OP NATIONAAL NIVEAU

• Redactie van een regeling voor de niet-gereglementeerde dienstenverstrekkers (wordt binnenkort goedgekeurd)

• Sinds 15 februari 2021 is het antiwitwastoezicht van het ITAA van toepassing op de niet-gereglementeerde fiscale dienstverleners, zoals bedoeld in artikel 5, 25°/1 AWW.

• Update van de AWW-handleiding interne procedures

• Er werd rekening gehouden met (i) nieuwigheden die zijn voortgevloeid uit de omzetting van de vijfde AML-richtlijn, (ii) de fusie van het IAB en het BIBF en (iii) de wens om de presentatie van de handleiding te verbeteren om die beter op de praktijk van de kantoren af te stemmen.

• Redactie van een model van jaarlijks AMLCO-activiteitenverslag

• Geregeld overleg met de CFI

• Tussen het ITAA en de CFI heeft onder meer overleg plaatsgevonden over het begrip “politiek prominente persoon” en over de mogelijkheid om de administratieve werkdruk te verminderen op het vlak van de antiwitwaswetgeving voor de beroepsbeoefenaars die geen eigen cliënteel hebben.

• Antwoorden op de vragen van de leden over de interpretatie van het wetgevende kader inzake antiwitwassen en uitwerking van een FAQ die binnenkort ter beschikking komt van de leden

 

• Publicaties voor de leden om ze te sensibiliseren voor de preventie van het witwassen van geld
– 22-01-2021 – Tussenkomst van VOF in witwasschema’s
– 5-03-2021 – Publicatie AMLCO-modelverslag
– 2-04-2021 – Herinnering: Heeft u al een verantwoordelijke persoon op het hoogste niveau en een AMLCO benoemd? Vergeet niet hun namen
mee te delen aan het Instituut.
– 11-06-2021 – Mogelijk gebruik van platformen voor cryptomunten voor witwasdoeleinden of de financiering van terrorisme – waakzaamheid van onze leden
– 25-06-2021 – Toevoeging van een persoon op de ISIS/Al-Qaida sanctielijst van de VN-Veiligheidsraad
– 8-07-2021 – Standpunt van het ITAA – Identificatie van de uiteindelijk begunstigde(n) van een natuurlijk persoon
– 8-07-2021 – Antiwitwas – Evenredige modulering van de waakzaamheidsverplichtingen van beroepsbeoefenaars die geen eigen cliënteel hebben maar diensten verrichten voor één of meerdere ondernemingen
– 23-07-2021 – FAQ UBO-register van de Thesaurie– update
– 10-08-2021 – UBO-register: nieuwe module voor mandatarissen
– ITAA-zine september 2021 – Nota over de gerechtelijke expertise en de verplichtingen inzake AWW

OP EUROPEES NIVEAU

• Opvolging van de evaluatie door de Europese Commissie van de feitelijke tenuitvoerlegging van de vierde AML-richtlijn

• Nadat de door de Europese Commissie uitgewerkte vragenlijsten werden beantwoord, vond de evaluatie van het beroep plaats in maart 2021. De Europese Commissie had een verslag uitgewerkt waarop het ITAA commentaar heeft gegeven en opmerkingen heeft gemaakt.

• Accountancy Europe AML Party: deelname aan het overleg over een nieuw Europees wetgevend pakket via Accountancy Europe

• De Europese Commissie heeft op 20 juli 2021 een pakket wetgevingsvoorstellen gepresenteerd om de EU-regels ter bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering te versterken. Dit wetgevende pakket omvat (i) een verordening tot oprichting van een nieuwe EU-autoriteit die de bestrijding van het witwassen van geld tot taak heeft, (ii) een verordening met bepalingen die rechtstreeks van toepassing zijn, onder meer wat betreft de cliëntenonderzoeksmaatregelen en de uiteindelijke begunstigden, (iii) een zesde AML/CFT-antiwitwasrichtlijn en (iv) een herziening van de verordening 2015/847/EU betreffende geldovermakingen om de traceerbaarheid van crypto-activa te garanderen.

• Analyse van de zesde Europese AML-richtlijn en de mogelijke gevolgen ervan in de toekomst voor het beroep.